Niet de oudste,

wel de bekendste Nederlandse caravanfabriek

Zoals zoveel van zijn collega’s bouwt Jan Kip (in 1947) eerst een caravan voor eigen gebruik om er daarna z’n professie van te maken. In het begin zijn dat voornamelijk kleine wagentjes, met namen als ‘Kuiken’ en ‘Krielkip’.

KIP antiek

In 1962 is de productie dermate gegroeid dat Kip van de Coevordenseweg naar de Bellstraat in Hoogeveen verhuist. Daar zit het bedrijf nog steeds. Vier jaar later verkoopt Jan Kip z’n aandelen aan een Amerikaans bedrijf, dat er vervolgens flink de vaart in zet. Geholpen door de toenemende welvaart groeit de jaarproductie tot wel 10.000 stuks in 1971.

In de jaren daarna beleeft Kip diverse ups en downs. Vanaf 1982 richt het zich vooral op het bouwen van karakteristieke, technisch hoogwaardige caravans. Doordat daar een ander prijskaartje aan hangt, bestaat de afzet uit 1000 tot 1500 caravans per jaar.

In 1985 is Kip het eerste merk dat een model introduceert met een wit interieur. Twee jaar later loopt de honderdduizendste caravan van de band. In 1993 wordt Kip opgenomen in de H2 groep ‘een taart’ met vijf hoofdpunten en een paar kleintjes. In 2001 brengt H2 zijn caravanbelangen onder in de ‘Tirus’ groep.
Terwijl de afzet van toercaravans naar een nieuw hoogtepunt groeit en Kip daar een belangrijk aandeel in heeft, lijden andere merken binnen de Tirus groep dramatische verliezen. Gevolg: op 6 november 2007 tekent Tirus faillissement aan en ook in Hoogeveen meldt de curator zich en gaat de deur op slot.
Drie weken na het sluiten van de fabriek maakt Kip bekend dat zij zullen doorstarten. De fabriek, waarvan de NOM (Noord Nederlandse Ontwikkelingsmij) en Private Plus Fund aandelen bezitten, heeft zich losgeweekt uit H2/Tirus. Op 17 december 2007 wordt de productie hervat. Kip Caravans B.V. is vanaf nu KIP Nederland.

Vol enthousiasme wordt begonnen. Een nieuwe caravan wordt gelanceerd de ISA White. Het lijkt allemaal goed te gaan. Drie jaar later wordt op de beurs in Düsseldorf in september 2010 het nieuwe model Kip Kompakt alom geroemd. En dan – voor velen ineens – wordt de stekker eruit getrokken. Opnieuw heeft, mede door de crisis, de nieuwe formule van de Kip fabriek, Kip Nederland, het niet gered. Wederom faillissement.

Gevolg hiervan is dat de Kip niet aanwezig is op de beurs in oktober in Utrecht en het nieuwe model Kip Kompakt, geen caravan van het jaar wordt.

Op allerlei niveaus wordt onderhandeld en uiteindelijk komt het verlossende woord, Kip Nederland wordt overgenomen door Boedelbak B.V. De naam is nu: Kip Caravan.

Rustig aan wordt met de opbouw begonnen. De oude portefeuille wordt afgewerkt. Eind maart 2011 is de eerste nieuwe caravan die van de band loopt de Kip Kompakt. Hopelijk is dit de start van een lang en gezond leven.