Caravanband verwisselen

tech_banden_1Ohh, dat weet ik allang hoe dat moet.

Maar ook voor degenen die ervaren zijn en
het zeker weten hoe het moet is het
misschien toch waardevol verder te lezen en…
om te controleren of ik het goed beschrijf.

Als je merkt dat je een lekke caravanband hebt, zet dan de combinatie rustig en zo rechts mogelijk aan de kant; wel ruimte houden, zodat je indien nodig het reservewiel onder de caravan uit kan halen. Beter nog: langzaam met de alarmlichten aan naar een parkeerplaats of vluchthaven rijden. In onder andere Duitsland is het op de snelweg verboden pech te verhelpen, dus doorrijden naar een parkeerplaats of pechstrook  (je band is toch al stuk).  Eigenlijk moet je weggesleept worden!

tech_banden_3Trek de handrem van de auto en de caravan goed aan, de auto in de eerste versnelling, doe beiden een veiligheidsvest aan,  zet één of twee gevarendriehoeken op ongeveer 50- of 100 meter achter de caravan. Rijdend met een caravan dien je in sommige landen twee gevarendriehoeken te hebben.

De gevarendriehoek en de vestjes dienen binnen handbereik te worden bewaard, niet in de kofferbak.

Voordat de caravan wordt opgekrikt dienen de bouten enigszins los gedraaid te worden, linksom d.w.z. tegen de klok in, daarna de krikvoet recht onder het krikpunt op een stevige ondergrond eventueel met een plank eronder en dan op te krikken tot de band circa 5 cm los van de grond komt. Haal nu het reservewiel onder de caravan vandaan en leg deze onder het chassis van de caravan. Dit is wanneer de caravan van de krik af glijdt, de krik er weer onder gezet kan worden. Bouten worden nu helemaal los gedraaid en verwijder het wiel. Leg nu deze onder het chassis. Houd de bouten schoon en leg ze niet in het zand! Maak met een lapje de contactvlakken van het reservewiel en de trommel van de caravan schoon. Plaats het reservewiel en zet de bouten met de hand vast, beweeg met de andere hand het wiel naar je toe en van je af ( jutteren) zodat de bouten zo goed mogelijk met de hand worden aangedraaid en er geen ruimte ontstaat. Nooit een smeermiddel bij de bouten gebruiken, blijven vast zitten door de wrijving.  Breng de caravan zover omlaag dat het wiel niet meer zou kunnen draaien, dan de bouten kruislinks in de volgorde 1 3 5 2 4, geleidelijk vastzetten met een momentsleutel die  ingesteld is op 140Nm. 140Nm betekent dat het aanhaalmoment 14 kg is op een lengte(arm) van 1 meter en wanneer de sleutel die je gebruikt ongeveer 50 cm is, is de benodigde kracht op het uiteinde van de sleutel 28 kg. Laat de caravan nu geheel zakken en monteer de kapotte band weer onder de caravan, maar schaf zo snel mogelijk een nieuwe band aan.

Controleer ook de bandenspanning, die ongeveer 4.5 bar moet zijn.

Vergeet niet de handrem van de caravan te halen en vergeet je gevarendriehoek niet.

Na 50 km. is het verstandig om met de sleutel de bouten te controleren en na te trekken.  Wanneer je op een camping een band zou moeten verwisselen koppel dan de caravan aan de trekhaak van de auto, anders heb je een hele grote kans dat de caravan van de krik af glijdt. Gebruik de caravanpoten niet om het geheel te stabiliseren of op te krikken, je hebt een grote kans dat de moer en/of de poot stuk gaat.

Goede reis!

Voor vragen of opmerkingen: 0591676877